Vill du ta dig an rollen som Redovisningschef i en verksamhet med 400-åriga anor som bidrar till Stockholms utveckling genom att bedriva välgörenhet, äldreomsorg, samt äger och utvecklar fastigheter?

Som Redovisningschef på Stockholms Borgerskap ansvarar du för verksamhetens redovisning och rapportering, bokslut, budget och prognos, samt stöttar VD och säkerställer efterlevnad av gällande regler, lagar och policies. Vidare ansvarar du för ekonomifunktionens arbete, ekonomihandbok samt inköpspolicys, avtal med leverantörer och bank- respektive revisorskontakter. Du har även personalansvar för en Financial Controller.

Du arbetar med löpande redovisning, avstämningar, betalningar, fakturering och konteringar, samt ansvarar för att utveckla och förvalta aktuell IT-infrastruktur och lösning, handla upp nya licenser, arbetsverktyg och arbetsredskap till verksamheten. Vidare ansvarar du för likviditetsplanering, att gå igenom och effektivisera processer, att göra analyser samt att ta fram nyckeltal. I tjänsten ingår även fastighetsfrågor som momsfrågor kopplade till hur stor andel av ytan som man hyr ut, och lönsamhetskalkylering, kassaflödesanalys, likviditetsanalys med mera i samband med ny- och ombyggnation.

Då verksamheten bedrivs i form av flera olika föreningar och stiftelser handlar en relativt stor del av tjänsten om att stötta styrelsearbetet i de olika föreningarna och stiftelserna, det vill säga förberedelsearbete inför styrelsemöten såsom att sammanställa underlag, att föra protokoll på styrelsemöten, samt efterarbete som att registrera nya styrelsemedlemmar hos Bolagsverket/Länsstyrelsen med mera. Tjänsten är placerad vid Stockholms Borgerskaps fina lokaler vid Högalid i centrala Stockholm och du rapporterar till CFO.

Din bakgrund
För att lyckas i rollen har du gedigen erfarenhet av att arbeta i liknande roller med ansvar för redovisningen, gärna med bakgrund som revisor eller liknande. Du har god erfarenhet av ekonomistyrningsområdet, kassaflöden och likviditet, samt har erfarenhet av att verka inom, alternativt har god insyn i, stiftelser och ideella föreningar och är väl bekant med lagstiftningen på området. Vidare har du ett intresse för juridik, lagar och regler, samt erfarenhet av att arbeta med fastighetsekonomi, såsom upphandlingar, att räkna på nya investeringar vad gäller lönsamhetskalkylering, räkna på hyror, utgifter, momsfrågor med mera. I botten har du en akademisk utbildning med inriktning på redovisning eller motsvarande, kommunicerar obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift, samt är duktig på Excel.

Vem är du?
Som person är du noggrann och strukturerad, helhetsseende och lösningsorienterad med förmåga att röra dig mellan stort och smått. Du är serviceminded, pragmatisk och hands-on. Du är nyfiken och prestigelös och duktig på att bygga förtroendefulla relationer samt att anpassa din kommunikation till motparten. Du vill göra skillnad och har både värme och integritet.

Vi erbjuder
Du erbjuds en unik möjlighet att ta dig an en nyckelroll och bidra till att fortsätta att utveckla och effektivisera en mycket anrik verksamhet som gör gott. För en nyfiken och kunskapstörstig person med ett historieintresse och en vilja att bidra till goda värden är detta en drömroll.

Ansökan
I denna rekrytering samarbetar Stockholms Borgerskap med Skoog Stjerna. Vi ser fram emot att få ta del av din ansökan, bestående av CV och personligt brev. Du ansöker genom “ansök nu” knappen nedan. Varmt välkommen med din ansökan! Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Valter Stjerna på tel 0733-40 09 04.

Om Stockholms Borgerskap

Borgerskapets Enkehus och Gubbhus är en näringsdrivande välgörenhetsstiftelse som har funnits i snart 300 år. Stiftelsen har som uppgift och ledstjärna att ta hand om och utveckla vård av äldre, behövande personer och äldre medlemmar i Stockholms Borgerskap.

I dag drivs en operativ verksamhet inom flera områden, ett vård- och omsorgsboende, fyra seniorboenden i centrala Stockholm, fastighetsförvaltning samt fastighetsutveckling. Totalt har stiftelsen 150 medarbetare.

Vård- och omsorgsboendet har 72 platser. Stiftelsen har möjlighet att driva en äldrevård med hög kvalitet som är mycket eftertraktad och populär. Grunden för arbetet är Silviahemmets vårdfilosofi kring personcentrerad omsorg.

Till seniorboendena kan man ställa sig i kö när som helst och flytta in när man är över 60 år, där finns härliga trädgårdar och gemensamma kök, matsalar och salonger. Värdinnor skapar förutsättningar för aktiviteter, gemenskap och service.

Ekonomifunktionen ansvarar för hela Stockholms Borgerskaps förvaltning och administration, vilket omfattar 18 olika stiftelser, föreningar och bolag. Totalt förvaltas 29 000 m2 i centrala Stockholm, med bland annat 200 stycken hyreslägenheter i seniorboende. I fastigheten på Högalid drivs ett utvecklingsprojekt där det planeras för byggnation av ett helt nytt kvarter med 186 seniorlägenheter och ett nytt vård- och omsorgsboende med 60 platser.

Borgerskapets Enkehus och Gubbhus är en institution i Stockholms Borgerskap. Sedan 1619 har Stockholms Borgerskap representerat, drivit och påverkat Stockholms näringsliv men även den sociala och kulturella utvecklingen i staden.

Idag samlar Stockholms Borgerskap ett nätverk med knappt 3000 medlemmar som alla är företagare eller entreprenörer i Stockholm.