Rekrytering

Mer än rekrytering. Executive Search av chefer med Skoog Stjerna.

Home » Rekrytering

Expertis inom chefsrekrytering och VD-rekrytering i Stockholm

Skoog Stjerna är specialister inom rekrytering av chefer, med ett starkt fokus på att säkerställa högsta kvalitet och långsiktig avkastning på din investering. Vi erbjuder skräddarsydda lösningar för chefsrekrytering, inklusive VD-rekrytering och C-level roller, för företag i Stockholm och hela Sverige. Vårt mål är att varje rekrytering ska bidra till er organisations framgång och hållbara utveckling.

Processen för en framgångsrik chefsrekrytering

För att säkerställa en framgångsrik rekrytering av chefer, inkluderar vår process nära rådgivning till och med att kandidaten anställs. Vi arbetar nära våra kunder för att förstå deras specifika behov och mål, och erbjuder även kontinuerligt stöd för att säkerställa att den nyrekryterade chefen snabbt kommer på banan och levererar enligt kundens förväntningar.

Riskminimering och ROI i fokus

Vår process är utformad för att minimera risker och maximera ROI för kundens rekryteringsinvesteringar. Genom att erbjuda omfattande rådgivning och coachning, reducerar vi risken för vanliga fallgropar inom rekrytering och möjliggör en matchning på högsta nivå.

Rekryteringsprocessen

Uppstart

Kravprofil och uppdragsbeskrivning i gemensamt möte.

Inhämtning av fler perspektiv; stakeholders, styrelse och medarbetare

Annonsering (om aktuellt) i relevanta kanaler.

Identifierar relevanta källor; branscher, bolag tipsgivare, potentiella kandidater

Research av marknad, bransch, konkurrenter och potentiella kandidater.

Kontaktar många tipsgivare och potentiella kandidater.

Intervju

Alla kandidater intervjuas i flera steg;
1a telefonintervju (intresse & timing)
2a telefonintervju (verifiera viktiga krav eller aspekter)
Personligt möte (strukturerad intervju i våra lokaler)

Kandidatpresentation

Rekryterande chef träffar min. tre kandidater.

Dokumenterad process och vår bedömning.

Vi för dialog med samtliga parter innan och efter.

Ytterligare träff med slutkandidater och chefschef.

Assessment & Sign

Fördjupad bedömning av två slutkandidater genom personlighets- och färdighetstester.

Återkoppling med kandidater och rekryterande chef.

Tre referenssamtal a 30 min med slutkandidatens referenter.

Villkorsförhandling och signering av avtal. Vi stöttar även i detta steg.

Vi finns med hela vägen! Engagerad rådgivare ingår alltid

Standarderbjudande i samtliga processer

Genom hela rekryteringsprocessen har vi lärt känna er verksamhet, dig som rekryterande chef, utmaningarna som väntar den nyanställde samt hur denna person är på djupet. Vi är därför fullmatade med kunskap för att kunna vara en sparringpartner in i anställningsfasen som ger effekt i onboardingen och minimerar risk i första fasen av anställningen.

Detta ingår i varje process
  • Uppföljning 3, 6 och 12 månader in i anställningen
  • 2 luncher med rekryterande chef med rådgivning inom 6 mån
  • Uppföljande samtal med den nyrekryterade utifrån samtal med chef samt från den fördjupande bedömningen som genomfördes under rekryteringen
  • Återkopplingssamtal inkl. rekommendationer med rekryterande chef
    Genomförs av rekryteringskonsulten från Skoog Stjerna som genomfört rekryteringen.

Tillval för dig som vill ha extra stöttning

En professionell affärsrådgivare och coach stöttar dig under 6 månader i att nå dina affärsmål. Dels kan det handla om affären i stort, dels för att stötta kopplat till den strategiska rekryteringen. Coachen är certifierad med bevisat ledarskap och affärserfarenhet av att skapa tillväxt.

Detta ingår i tillvalen
  • 4 X 60 minuters samtal med rekryterande chef för att stötta i affärsutveckling under 6 månader
  • Uppstartssamtal med chef, nyanställd och coach
  • 2 individuella coachsamtal med medarbetaren
  • Återkopplingssamtal inkl. rekommendationer med rekryterande chef
    Genomförs av coachningskonsult från Skoog Stjerna alternativt av en extern sparringpartner och coach från vår partner.

Coachande sparringpartner för nyrekryterade chefer

Vi rekommenderar att addera vår tjänst ”coachande sparringpartner” under den nyanställdes första 6 månader som en del av vår rekryteringslösning. Syftet är att ge den nyrekryterade chefen bästa möjliga stöd och verktyg för att snabbt integreras i organisationen, behålla sitt engagemang och nå uppsatta mål.

Vi vet av erfarenhet hur viktig den första tiden är för chefer som kliver in i ett nytt uppdrag att tidigt prioritera rätt, att skapa aktivitet och plan framåt, att effektivt förstå kontext, att börja integreras i organisationen och att väcka tillit och nå ut. Vår tjänst coachande sparringpartner innebär att allt det vi lärt oss under rekryteringsprocessen om den nyanställde tas vidare in i uppdraget, vi coachar chefen att kunna använda sina erfarenheter och styrkor, och vi fångar upp eventuella frågetecken innan de leder till missförstånd eller ineffektivitet.

Denna tjänst är en viktig del av vår strategi för att säkerställa långsiktig framgång och undvika kostsamma effektivitetstapp och ledarskapsproblem.

Våra tips för en framgångsrik onboarding av kommersiell chef

Förankra den nya rollen i organisationen: Varför har du valt att göra denna strategiska investering?

“Quick wins” och “Every day matters”: Se till att personen kommer snabbt i gång genom att lära känna nyckelspelare i organisationen. Sätt upp mål för 5-30-90-365 dagar som ger personen möjlighet till ”Quick wins”.

Mål och förväntningar med löpande förankring: Tydligt definierade mål och förväntningar sätter scenen för framgång. Kommunicera löpande och var tydlig vid förändrad målbild.

Lär känna varandra och kultivera förtroendet: Ha tät dialog, framför allt i början för att stärka och utveckla ett ömsesidigt förtroende och starka band som håller om det börjar blåsa.

Kontakta oss idag

Låt Skoog Stjerna hjälpa er att hitta de bästa cheferna för ert företag. Kontakta oss idag för att diskutera era behov och hur vi kan stödja er i att bygga starka team och ett framgångsrikt ledarskap.

Tillsammans skapar vi framtidens framgångshistorier.

Tack för ditt meddelande. Vi hör av oss snart!
Ett fel har uppstått. Vänligen se till att din e-post är korrekt ifylld.

Adress

Skoog | Stjerna
Kungsgatan 64, 111 22 Stockholm

Letar du efter något annat?

Ken, Mary och Valter

Interim Management

Vår tjänst för Interim Management säkerställer att din organisation är utrustad med rätt expertis, precis när du behöver det, utan att kompromissa med kvaliteten. Vi har ett brett nätverk av kvalificerade interimskonsulter.

Ken och Valter, grundarna av Skoog Stjerna

Affärsutveckling

På Skoog Stjerna erbjuder vi affärsrådgivning inom säljledning och tillväxt. Vi skräddarsyr säljutbildning, föreläsningar och coachning av chef samt team för att maximera er organisations framgång.