Hur upplevde du rekryteringsprocessen?
Processen var mycket bra och som kandidat upplevde jag den som positiv och gedigen. Jag var alltid välinformerad om nästa steg och återkopplingen genomfördes enligt utsatt tidsplan. Det var en grundlig process där jag upplevde att alla relevanta aspekter av mig; min yrkesmässiga bakgrund, vad som motiverar mig, mitt ledarskap och personlighet togs i beaktande.
Vad skulle du säga utmärker Valter och Skoog Stjerna som rekryteringspartner?
Valter är inlyssnande och ställer relevanta frågor som både rör uppdraget och fördjupar förståelsen. Frågorna och utforskandet blir också mer djupgående ju längre rekryteringsprocessen pågår, vilket gör att frågorna initialt var av mer generell karaktär för att kunna avgöra om jag var en potentiell kandidat för att senare i processen bli mer specifika och riktade till särskilda förhållanden som rör idrottsrörelsen. Jag uppskattar det förfarandet, det blir effektivt och bygger kunskap genom processen – både för mig som kandidat och säkerligen för kunden också.
Berätta lite om din roll på Riksidrottsförbundet och vad som lockade dig till uppdraget.
Som Distriktsidrottschef leder jag ett av RF:s och SISU:s största distrikt med uppdraget att stödja, leda och samordna idrottsrörelsens gemensamma frågor regionalt och lokalt samt bidra till idrottsrörelsens utveckling. Jag lockades av utmaningen och komplexiteten i tjänsten och det jag såg att jag kan bidra med för idrotten i Stockholm. Så långt som det var möjligt att beskriva vad tjänsten innebär så gav både Valter och rekryterande chef en rättvis bild av den – sedan kan man inte fullt ut precisera allt vad det innebär att inneha tjänsten som Distriktsidrottschef i Stockholm – det är en del av uppdraget att utforma vägen framåt.
Vad är tre ord du förknippar med Valter och Skoog Stjerna?
Professionell, lyhörd och empatisk.
Läs mer om hur Skoog Stjerna hjälpte Rabi Can, Sverigechef på HELP Försäkring med rekrytering av en affärsutvecklare. Länk till intervjun.