Betydelsen av heterogent underlag
“Men kommer du hem med ytterligare en vit skjorta? Du har ju redan fem, sa min fru. Ska du inte vara lite modigare?” Kan det inte vara så även med rekrytering? Ska vi verkligen alltid leta där vi alltid har letat och söka det vi alltid har sökt?
Tänk vad som kan hända om vi gör en riktig search och får fler valmöjligheter. Kan resultatet bli bättre? Kan vi vara modigare?
I vår senaste search efter en Affärsutvecklingschef hade vi såklart vissa krav att uppfylla, men också områden där vi behövde bredda perspektivet. Vår kund inte bara ville, utan BEHÖVDE få in kunskap från andra branscher – och hade modet att ta steget. Kandidaterna kom från helt olika branscher, men alla hade arbetat mot samma kundsegment och köpare, vilket gav en djup förståelse för målgruppen.
De största skillnaderna låg i deras bakgrund: olika branscher, olika affärsmodeller, och olika synsätt på kommersiell utveckling. Men de viktigaste likheterna var att de hade erfarenhet av att växla från stora till mindre företag, lyckats skala upp affärsområden i tillväxtfaser, och alla delade samma passion för att bygga något mindre och mer dynamiskt, baserat på erfarenhet från det större.
Vår kund fick kandidater som brann för det lilla, men förstod det stora – exakt vad de behövde för sin tillväxtresa. Att våga tänka nytt kräver en partner som verkligen förstår affärer, branschlogiker och mänskliga drivkrafter. Vi gör riktig search – och vi fuskar inte. Det ger dig tryggheten att välja den bästa skjortan, istället för bara en till vit.
Att våga tänka nytt kräver en partner som verkligen förstår affärer, branschlogiker och mänskliga drivkrafter. Vi gör riktig search – och vi fuskar inte. Det ger dig tryggheten att välja den bästa skjortan, istället för bara en till vit.